Workshop calling!
Same in English: http://englishteachingwithatwist.blogspot.fi/2015/03/englanninopetuksen-integrointikokeiluja.html
Kerron tässä kahdesta englanninopetuksen integrointiprojektistani.
Yhteisissä atto-aineissa opetusta integroidaan ammattiin yleisesti. Jos vieraan kielen kurssilla on käytössä oppikirja, on se täyttä ammattikieltä. Vaikkei olisi, niin monenlaista ammattisanastoa voi myös väsätä itse. Työturvallisuusasioista saa luokassakin ammattiin sidottua opetusta fiksusti. Atk-luokkaan voi mennä hakemaan ja työstämään vaikeampaa ammattikieltä esim omissa kirjallisissa projekteissa. Esitteitä, käyttöohjeita tai muuta aitoa materiaalia voi hyödyntää. Mahdollisuudet ovat loputtomat, tuntien valmisteluun käytettävissä oleva aika taas rajallista.
Oma
roolipelitaustani, kouluaikainen innostukseni kieliin ja ajoittainen
tylsistymiseni kieltenopiskeluun koulussa saivat minut innostumaan uuden
suunnittelusta. Lisäksi elokuussa 2015 voimaan astuva opetussuunnitelma
edellyttää atto-aineiden (tulevat yto-aineet) entistä syvempää integrointia
ammattiopintoihin, joten tällaiselle testailulle on nyt tilaus. Tässä raportti
toteuttamistani integrointiprojekteista. Miltä kuulostaa?
KOKEILU 1: LÄHIHOITAJAENGLANTIA HOITOLUOKASSA
KOKEILU 2: AMMATTIENGLANTIA METALLIPUOLEN TYÖSALILLA
Same in English: http://englishteachingwithatwist.blogspot.fi/2015/03/englanninopetuksen-integrointikokeiluja.html
Kerron tässä kahdesta englanninopetuksen integrointiprojektistani.
Yhteisissä atto-aineissa opetusta integroidaan ammattiin yleisesti. Jos vieraan kielen kurssilla on käytössä oppikirja, on se täyttä ammattikieltä. Vaikkei olisi, niin monenlaista ammattisanastoa voi myös väsätä itse. Työturvallisuusasioista saa luokassakin ammattiin sidottua opetusta fiksusti. Atk-luokkaan voi mennä hakemaan ja työstämään vaikeampaa ammattikieltä esim omissa kirjallisissa projekteissa. Esitteitä, käyttöohjeita tai muuta aitoa materiaalia voi hyödyntää. Mahdollisuudet ovat loputtomat, tuntien valmisteluun käytettävissä oleva aika taas rajallista.
Minä ja sorvin osat - opiskelua luokassa ennen simulaatiota |
:D
Venla
KOKEILU 1: LÄHIHOITAJAENGLANTIA HOITOLUOKASSA
Innostuin
kokeilemaan syvempää integraatiota kahden lähihoitajaryhmän kanssa viime
keväänä. Heillä on alan oppikirja, eli ammattikieltä tuli joka tunnilla sitä
kautta. 28-tuntisen kurssin loppupuolella mentiin hoitoluokkaan, jossa kunkin
ryhmän kanssa simuloitiin apukorttien tuella erilaisia hoitotilanteita.
Hoitoluokassa
jokainen opiskelija kävi parin kanssa läpi useita "työtilanteita"
ollen vuoroin lähihoitaja, vuoroin asiakas/potilas. Opiskelijat eläytyivät
tilanteisiin puhumalla ja halutessaan hakivat kaapista kumihanskoja, makasivat
hoitosängyissä jne. Tällä tavalla käytiin läpi lähihoitajan työn
asiakaskohtaamisia laidasta laitaan. Opettaja kulki luokassa auttaen jokaista
tarpeen mukaan.
Tätä voi kutsua
draaman hyödyntämiseksi opiskelussa, simulaatioksi tai roolipelaamiseksi.
Tärkeää on yleisön poissaolo. Opiskelija ei esiinny kellekään, vaan kehittää
valmiiksiannettuja tilanteita parinsa kanssa tai pienryhmässä. Ope ei
arvostele, vaan auttaa. Nimenomaan tämän avulla myös ujommat ja ne, joilla on
heikompi taitotaso, uskaltavat toimia ja puhua, vaikka tehtävä on vaativa.
Kokeilu onnistui
erittäin hyvin, reippaasti yli odotusteni. Arvelin, että moni olisi kipsissä,
tilanteet muodostuisivat sekaviksi ja jouduttaisiin turvautumaan niin tankeroon
englantiin, että hyöty jäisi pelkäksi "no, uskalsivat avata suunsa ja
soveltaa." Olin ilokseni väärässä jokaisessa näistä epäilyksistäni.
Opiskelijat
puhuivat taitotasostaan riippumatta englantia paljon, ja keskimäärin itselle
korkealla tasolla.Oppilailla vaikutti olevan hauskaa ja luokan välineitä
käytettiin. Ilmapiiri oli oppimista edistävä ja palaute erittäin positiivista.
Opiskelijat laidasta laitaan innostuivat puhumaan englantia ihan eri
mittakaavassa, kuin onnistuneimmallakaan tavallisella tunnilla.Seuraavaksi aion
laatia kunnon apukortit toimintaohjeineen ja minisanastoineen raakaversioiden
tilalle.
Aion tehdä
vastaavia simulaatioita jokaisella sosiaalialan englanninkurssillani tästä
lähtien. Suosittelen jokaista kiinnostunutta amisopea kokeilemaan vastaavaa.
Tämä projekti oli suhteellisen helppo toteuttaa, erittäin toimiva ja tosi
hauska.
KOKEILU 2: AMMATTIENGLANTIA METALLIPUOLEN TYÖSALILLA
Halusin
seuraavaksi toteuttaa toisentyyppisen, itselleni vaikeamman alan
integraatiokokeilun. Valitsin metallialan, jolla käytetään paljon koneita.
Vanha, tuttu opetusryhmäni ja heidän ammatillinen opettajansa lähtivät onneksi
testaamaan ideoitani.
Joni, Arttu, Roope ja Petri opiskelevat sorvin osia englanniksi luokassa ennen simulaatiota. |
Halusin testata
erilaisia lähetysmistapoja, joten tehtiin kolme toisistaan poikkeavaa
koesessiota, jotka sisälsivät ohjeistuksen luokassa, simulaatiotilanteita
hallilla samanaikaisopetuksessa ammatillisen opettajan kanssa ja
loppupalautteen luokassa. Vuorovaikutuskieli oli työsalilla kaikissa sessioissa
englanti.Suomeen tukeuduttiin yksittäisissä sanoissa, ja hyvin harvoin.
Luokkatilanteessa opetuskieli oli englanti, mutta suomea käytettiin
opiskelijoiden toimesta jonkin verran.
Suunnittelin
kaksi erilaista ja -tasoista opintokokonaisuutta:
1)Työturvallisuuspaketin
materiaaleineen opiskelijoiden ensimmäiselle opiskeluvuodelle. Opettaja on
turvallisuustarkastaja ja johdattaa keskustelua kysellen, miten salilla on
turvallisuusasiat hoidossa (työvarusteet, läheltä piti -tilanteet, miten toimia
hätätilanteissa jne). Opetuskieli on englanti, suomea ei juuri käytetä.
Jokainen kuuntelee, vastailee kysymyksiin, keskustellaan. Kaverit ja opettaja
auttavat, jos on hankalaa. Tällä tavalla käydään läpi suuri joukko oman alan
turvallisuusasioita.
"And how would you stop the lathe in case of an emergency?" Työturvallisuusasioita sorvin äärellä tarkastajan johdolla |
2)Koneenkäyttöön
liittyvän opetuspaketin materiaaleineen. Teemana koneen käyttöönotto-opastus
ulkomailta tulevalle työntekijälle. Yksi opiskelija esittää ulkomaalaista
työntekijää, joka on esim. ”käyttänyt erilaista sorvia kotimaassaan.” Muut
opastavat kielitaitonsa mukaan. Konetta käytetään myös oikeasti. Tämä on
vaativampi paketti, joka toteutetaan vasta, kun opiskelijoilla on ammatilliset
valmiudet käyttää konetta, eli englanti 2-kurssilla tai myöhemmin. Ammattiopettajan
läsnäolo on tärkeää.
Antti hitsaa asianmukaisissa turvavarusteissa |
Tämäkin kokeilu
onnistui yli odotusten. Ilmapiiri oli positiivinen ja opiskelijat taitotasoon
katsomatta sanoivat, että olisivat opiskelleet näin mieluummin osan jokaisesta
englanninkurssistaan.
Palautteessa
korostui kolme seikkaa:
1)Opiskelua työsalissa pidettiin yleisesti
ottaen haastavana, mutta rentona. Paljon rennompana ja kivempana, kuin
luokassa, vaikka olikin vaikeaa.
2)Pidettiin
välttämättömänä, ettei työsalille mennä palloilemaan kylmiltään, vaikka olisi
hyvät ohjelaput (kokeilimme sitäkin.)Haluttiin, että asioita opiskellaan
kunnolla luokassa etukäteen. Ei toivottu vaikeustason helpottamista, vaan
haluttiin, että kieli on aitoa vuorovaikutusenglantia.
3)Toivottiin,
että työsalilla opetusryhmän koko voisi mm. kuuluvuus- ja ääneenpääsemissyistä
varsinkin simulaatiossa 2 olla pieni, ideaalitilanteessa vain 3-6 opiskelijaa
kerrallaan.
Tämä olisi
metallipuolen käytäntöihin yhteensovitettavissa siten, että yto-open tunneilla
(viikon yto-päivinä)opiskeltaisiin luokassa teoriaa ja lauseita ja yto-ope
jalkautuisi työsalille ammattipäivien aikana opettaen kutakin pienryhmää
vuorollaan työsalissa muiden tehdessä sillä välin ammattijuttujaan.
"What do I do now?" Max kyselee tahallaan tyhmiä sorvin käyttöönotto-opastuksessa, Vikkeä naurattaa. |
Mitä tarvitset
toteuttaaksesi tällaisen vaativamman integraatioprojektin?
1) Ennenkaikkea
innostusta. Intoa integraatioon, mutta vielä enemmän opiskelijoiden ja
ammattiopen kanssa työskentelyyn - muuten uuteen alaan edes vähän tutustuminen
voi olla liian iso pala kakkua.
2)Tarvitset myös
priorisointikykyä ja tehokkuutta. On osattava suunnitella ja toteuttaa opetus
määrätietoisesti, muuten aikaa kuluu liikaa sekä siirtymiin, yleiseen säätöön
että kurssin suunnitteluun ja materiaalien laatimiseen. Olin itse tässä
tarkkana. Paitsi kun väsäsin materiaalia vahingossa puusorville. Se otti
päähän...
3)Rohkeus ja
ulospäinsuuntautuneisuus on plussaa. Pitää uskaltaa heittäytyä uuteen, soveltaa
ja ohjata tilanteita kontaktissa opiskelijoihin. Toisaalta, samoja taitojahan
tarvitaan luokassakin.
Minulla kävi myös
hyvä tuuri - yhteistyö ammatillisen opettajan ja opiskelijoiden kanssa sujui
mahtavan hyvin, mikä oli hauskaa ja suuri apu, kun itse opetteli uutta.
Projekti oli iso, ope välillä hermona ja sorvi... no, se pelottaa vieläkin.
Silti oli tosi hauskaa, kiitos hienon porukan :D!
Minä, ammatillinen opettaja Arto Tiainen ja iso osa kokeilussa mukana olleista opiskelijoista. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti