Same text in English: http://englishteachingwithatwist.blogspot.fi/2015/03/laughter-in-classroom-speech.html
Hyvä lukija,
Käyn nyt läpi
levyseppähitsaajien työturvallisuuskysymyksiä ja –vastauksia. Minä kysyin, opiskelijat
vastasivat spontaanisti. Kieli oli englanti. Asioita oli jo opiskeltu, joten
sanasto oli tuttua:
Olette kertoneet,
että hitsatessa kipinät saattavat sinkoilla haalarin kauluksesta sisään. Miten
sellaisessa tilanteessa tulisi toimia? – No, minä yleensä karjun.
Miten neuvoisit
henkilöä, joka on alkamassa hitsaamaan ilman maskia tai suojalaseja?
- - Antaisin listan kenneleistä jotka myyvät opaskoiria.
Olette työsalissa
ja huomaat, että työkaverisi tukka on tulessa. Mitä teet ensimmäiseksi?
- Otan selfien hänen kanssaan.
Kaikki meni hyvin, kunnes joku päätti leikkiä Harry Potteria… Osaanottajien
henkilöllisyys on salattu itse kunkin asiallisen imagon ylläpitämiseksi.
|
Siinä sulle huumoria. Usein hölmöä,
joskus mustaa, aina hassua. Mutta se piristää päivää (jos kukaan ei loukkaannu)
ja tekee ilmapiiristä kevyemmän ja hauskemman. Hyväksyisinkö ylläolevia
vastauksessa kokeessa? En tietenkään. Ovatko ne ns soveliaita? Eivät missään nimessä. Auttoivatko ne
opiskelijoita muistamaan sanastoa, kun palattiin asian
pariin vakavammin? Luulisin. Tekikö parin vitsin kertominen tunnista
vähemmän tylsän, mieleenpainuvamman? Tietenkin!
Silmiini ei ole
sattunut huumoria käsittelevää pedagogiikan artikkelia tai kirjaa. Silti on
itsestäänselvää, että opiskelijan olotila vaikuttaa oppimisprosessiin
merkittävästi. Useimmille meistä hyvä, rento ja valpas olotila on varmaankin
ideaalitila oppimiselle (kunhan malttaa keskittyä opeteltavaan asiaan).
Kokemukseni
mukaan suurin osa opiskelijoista tykkää vitsailusta. Minustakin se on kivaa.
Tykkään epämuodollisesta ilmapiiristä ja mielestäni luokkahuoneeseen tarvitaan
lisää naurua. Tylsimmästäkin kielioppiharjoituksesta voi saada vähän
siedettävämmän, jos ope keksii hassuja esimerkkilauseita luokkalaisten nimillä
tai käyttää hauskoja kuvia selittääkseen asian. Hoopo meemi saattaa saada sinut muistamaan kielioppiasian, joka tuppaa aina unohtumaan. Haastavasta kuuntelusta voi tulla
hauska, jos se on hölmö ja saa opiskelijan nauramaan. Lista on pitkä.
![]() |
Netistä löytyy vaikka kuinka paljon hassuja meemejä oikean pilkunkäytön tärkeydestä |
Menetin ääneni
viikoksi viime syksynä. Olin muuten terve, joten päätin olla normaalisti
töissä. Kirjoitin siis luokille ohjeistukset taululle. Opiskelijat alkoivat
juttelemaan tehtävistään. Eräs ihmetteli, miten sana ‘mousse’ äännetään.
Sain siitä idean – hassuttelija kun olen,
googletin äänisimulaattorin (Stephen Hawking –tyyliin) netistä, kirjoitin
siihen sanan ‘mousse’ ja painoin enter. Koko luokka säpsähti, kun he
kuulivat tietokoneäänen osallistuvan keskusteluunsa. Silloin kirjoitin: ”Uusi ääneni, mitäs
tykkäätte?”. Käytin äänisimulaattoria
monta kertaa sillä viikolla. Minulla
oli hauskaa, ja ehkä opiskelijoillakin. Jos ei, niin ainakin he pysyivät
hereillä ;).
Mitä yritän tässä
sanoa, on että pitäisi sallia itselleen hauskanpito luokassa. En tietenkään puhu
riehumisesta tai asiattomuuksista, vaan hyväntahtoisesta, opiskelun
mahdollistavasta rentoudesta ja positiivisesta ilmapiiristä. Opiskelijat ja ope ovat
samalla puolella – kummallakin on huumorintaju, kumpikin tykkää nauramisesta.
Kun on hyvällä tuulella, tekee paremmin töitä ja asiat jäävät päähän paremmin.
Ainakin minulla se menee niin.
Joten anna itsellesi lupa hölmöillä luokassa. Puhun sulle, ope ;)!
LOL
Joten anna itsellesi lupa hölmöillä luokassa. Puhun sulle, ope ;)!
LOL
Venla
Lasketaanko tahaton hölmöily?
VastaaPoistaOpen tahaton hölmöily on kokemukseni mukaan varma tunnin hauskuutus ;).
VastaaPoista